Hoe de F-150 wordt omgebouwd voor België

Het is niet verwonderlijk dat auto's die in Europa worden verkocht, moeten voldoen aan de Europese wet- en regelgeving. Maar wist je dat de regels zo verschillend zijn tussen de VS en Europa dat alle auto's die voor de Amerikaanse markt worden gebouwd fysiek moeten worden verbouwd voordat ze in Europa kunnen worden geregistreerd?
Om een auto die gebouwd is voor de Amerikaanse markt te importeren naar Europa, zijn uitgebreide modificaties en aanpassingen nodig zodat de auto een registratietest in Europa kan doorstaan. Dit heet homologatie en voor de Ford F-150 wordt het werk gedaan in een speciaal gebouwde werkplaats direct in het havengebied van het Duitse Bremerhaven, waar de auto's per boot aankomen vanuit de Verenigde Staten. Nu de F-150 in Europa wordt verkocht via het officiële dealernetwerk van Ford, is het homologatieproces beoordeeld en goedgekeurd door de afdeling Special Imports van Ford Europa om dezelfde kwaliteitseisen te garanderen als voor andere Ford-voertuigen.

Software bijgewerkt met de juiste taal
Het meest voor de hand liggende dat moet veranderen is misschien wel de software van de auto - inclusief infotainmentsystemen, menu's en spraakbesturing, die opnieuw moet worden gecodeerd met de juiste taal. Zelfs het navigatiesysteem wordt uit de auto gehaald en voorzien van nieuwe software, met de juiste taal en de juiste kaarten. Op deze manier ervaar je als Belgische F-150-klant een auto die volledig is aangepast aan de Europese markt.
Het updaten van software op een auto klinkt misschien eenvoudig, maar we hebben compleet nieuwe software moeten samenstellen en onze eigen methoden moeten ontwikkelen om die in de auto te laden, omdat Ford deze auto niet voor de Europese markt maakt.

Conforme verlichting van de wagen
Naast de software worden de grootste veranderingen aangebracht aan de lampen en verlichting van de auto. Daarnaast overleggen we met toonaangevende experts over de wetgeving die van kracht is in de verschillende markten om veilige en duurzame oplossingen te ontwikkelen voor elk land. Het werk wordt beoordeeld en goedgekeurd door zowel Ford Europa als de keuringsinstantie TÜV Nord. Maar helaas is het niet zo eenvoudig als alleen wijzigingen aanbrengen in de software die het gedrag van de lampen regelt. Toegestane kleuren en verlichtingsposities verschillen, dus lampen en glazen moeten fysiek worden vervangen. Er moeten ook nieuwe lampen worden gemonteerd, zoals mistachterlichten, en op de F-150 Raptor worden speciale breedtemarkeringslichten geïnstalleerd.

Maanden onderzoek en ontwikkeling
Een lamp vervangen klinkt misschien eenvoudig, maar de elektrische systemen in een auto zijn tegenwoordig ongelooflijk complex en uitgebreid, grotendeels vanwege de bijna eindeloze reeks veiligheidsfuncties die worden geregeld door elektronica en verschillende sensoren in de auto.
Daarom kan het aanbrengen van wijzigingen aan elektrische kabels ernstige gevolgen hebben als je niet goed weet wat je doet. Veel van het werk bestaat in feite uit onderzoek en ontwikkeling om methoden en gereedschappen te ontwikkelen voor het ontwerpen van de nieuwe modules die worden aangesloten om goed te werken, zonder functies te verstoren of te vernietigen die zouden moeten blijven en geen invloed hebben op de werking van het voertuig op de lange termijn.

Inbouwen van een LPG-systeem
Voor de Ford F-150 maken we gebruik van het geavanceerde DI-LPG-systeem van Prins Autogas. Dit systeem staat bekend om zijn uitzonderlijke kwaliteit, lage emissies, uitstekende prestaties en een zeer laag benzineverbruik van minder dan 5%. Daarnaast draagt rijden op LPG bij aan lagere brandstofkosten en een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van CO2, fijnstof en NOx.
Bij de installatie worden meerdere hoogwaardige componenten in de auto en onder de motorkap geïntegreerd. Een Prins-schakelaar in de cabine geeft duidelijk aan hoe vol de LPG-tank nog is en biedt, indien gewenst, de mogelijkheid om handmatig over te schakelen tussen benzine en LPG. Met deze oplossing zorgen we ervoor dat de Ford F-150 niet alleen voldoet aan Europese milieunormen, maar ook profiteert van een betrouwbaar en zuinig brandstofalternatief.
Op maat gemaakte componenten en nauwgezette documentatie
Tot slot moeten nieuwe modules en kabelpakketten worden gemaakt, kwalitatief en waterdicht. In Bremerhaven heeft de werkplaats een eigen kabelfabriek die nieuwe kabelbomen precies afstemt op de eisen en behoeften van de F-150.
Als extra laag van veiligheid en kwaliteit gebruikt de fabriek die de F-150 homologeert snelkoppelingen voor alle connectoren, wat betekent dat de veranderingen volledig omkeerbaar zijn. Dit vergemakkelijkt het oplossen van problemen in de toekomst als de auto ooit een onderhoudsbeurt nodig heeft. Alle onderdelen die worden vervangen, toegevoegd of veranderd, worden ook genoteerd in het onderdelenregister van de auto. Dus wanneer de auto bij een erkende werkplaats van Ford F-150 Belgium aankomt, kan de monteur meteen zien hoe de auto is gebouwd en welke reserveonderdelen erbij horen, of het nu gaat om originele constructie- of homologatieonderdelen.